Jdi na obsah Jdi na menu
 


Východočeský klub celních veteránů na oslavách 150 let Moravské pohraniční dráhy

11. 10. 2023

Východočeský klub celních veteránů na oslavách 150 let Moravské pohraniční dráhy

 

Velkolepým způsobem oslavila 150. výročí své existence Moravská pohraniční dráha. Do někdejší koncové stanice této trati v Dolní Lipce u Králík se první říjnovou sobotu sjely parní vlaky ze čtyř směrů, připraven zde byl celodenní program. Výjimečnou podívanou si nenechalo ujít několik tisíc lidí.

 

Moravská pohraniční dráha o délce 90 kilometrů vedla ze Šternberku přes Šumperk a Hanušovice do Dolní Lipky. Stavební práce začaly 31. července 1872. I přes úpadek stavební firmy se trať podařilo dokončit do závěru září 1873, v dnes neuvěřitelném čase patnácti měsíců.

Moravská pohraniční dráha se dnes dělí na tři samostatné tratě. Zatímco úsek mezi Šternberkem a Šumperkem byl nedávno elektrifikován a část z Bludova do Hanušovic nákladně zrekonstruována, poslední úsek mezi Hanušovicemi a Dolní Lipkou je využíván jen sporadicky. Dva roky zde byl osobní provoz zcela zastaven, v současnosti zde jezdí čtyři páry víkendových spojů.

Východočeský klub celních veteránů, po dohodě s kanceláří hejtmana Pardubického kraje, zajišťoval občerstvení na oslavách 150 let založení Moravské pohraniční dráhy v Dolní Lipce. Příprava našeho zázemí byla zahájena ve středu 4.10. , kdy stálá nakládací skupina ve složení Míla Brandejs, Jirka Novoselský a Láďa Brůha, přepravila z pivovaru HOLBA zapůjčený materiál. Ve čtvrtek jsme ve vymezeném prostoru zprostředkovali provedení nezbytných terénních úprav, abychom v pátek mohli vystavět náš základní tábor. V pátek naši sestavu posílili Jarda Kárník st., Standa Synek, Martin Michalčák, Vašek Kotyza, Zdeněk Fišer, Karel Štěpán, Pavel Šnýdr a Jitka Šnýdrová, která se starala o stravování celé party. Krátce před 17 hodinou bylo kompletní zázemí připraveno. Vzhledem k místu konání akce, jsme museli zajistit až do sobotního rána střežení našeho tábora, na kterém se ve dvouhodinových intervalech podíleli absolventi základní vojenské služby Láďa Brůha, Zdeněk Bartoš, Jirka Novoselský, Martin Michalčák, Míla Brandejs a Honza Halbrštát.

V sobotu jsme byli od osmé hodiny připraveni zajistit občerstvení pro první účastníky, kteří přicházeli z blízkého okolí a přijížděli osobními auty. Potom už postupně začaly přijíždět historické vlaky ze Štítů, Hanušovic a před polednem zcela zaplněné soupravy od Olomouce, Pardubic, Hradce Králové a České Třebové. Naprostá většina cestujících využila širokou nabídku nápojů a jídel z našich 7 prodejních stánků a všichni ocenili, že jsme ke konzumaci připravili také sezení pro 180 osob. Vedle toho jsme připravili samostatné zázemí pro pozvané hosty, o jejichž obsluhu se postarali Dana a Olda Švédovi spolu s Pavlem Šnýdrem. Zkušenosti, získané např. z akce Cihelna, uplatnili v prodejních stáncích Jarda a Mirka Felcmanovi, Karel a Iva Štěpánovi, Standa a Jarča Synkovi, Martin Michalčák, Rosťa Bittner,Tomáš Pinkas, Petra Kohlová, Míša Kohlová, Helča Nožková a Jitka Šnýdrová. O plynulý přísun teplých jídel se u polní kuchyně a udíren postarali Honza Halbrštát, Zdeněk Fišer, Jirka Novoselský a Míla Brandejs. O zajištění odpadového hospodářství a čistotu stravovacích prostor, se po celý den starali Jarda Kárník st. a Jaromír Vacek, provoz přenosové soustavy k elektrospotřebičům zabezpečoval Vašek Kotyza. Koordinátorem celé akce byl Láďa Brůha, který se také staral o doplňování zásob a komunikaci s organizátory akce. Kolem 16 – té hodiny odjely poslední vlakové soupravy a pro naši partu začaly úklidové práce, při

kterých nás posílili Jarda Doubínek a Zdeněk Bartoš. Celkem jsme odvezli plný traktorový vlek a 6 přívěsných vozíků materiálu. O půl osmé večer byly úklidové práce ukončeny a část pracovní čety provedla na Prostřední Lipce první vyhodnocení akce.

V neděli jsme ve složení Pavel a Jitka Šnýdrovi, Honza Halbrštát, Míla Brandejs, Jirka Novoselsky a Láďa Brůha provedli roztřídění, umytí a vyčištění zapůjčeného materiálu a jeho přípravu na odvoz. V pondělí pak poslední tři jmenovaní zajistili vrácení zapůjčených věcí a odvoz odpadků k likvidaci.

Celá akce, které se zúčastnilo více jak dva tisíce návštěvníků, byla velmi dobře hodnocena. Kromě hlavních organizátorů, kterými byli Pardubický kraj, České dráhy a Muzeum starých strojů Žamberk, přispěl svým dílem ke spokojenosti účastníků také Východočeský klub celních veteránů. Potěšilo nás poděkování představitelů Krajského úřadu a zejména pak projevy spokojenosti našich zákazníků. Za to patří velké poděkování všem 27 členům našeho pracovního týmu, kteří nám při zajištění akce pomohli. Z tohoto počtu bylo 23 členů či příznivců našeho klubu a to je velice potěšitelná skutečnost.

Pro některé z nás byla železniční stanice v Dolní Lipce místem, kde jsme řadu let nastupovali tehdejším rychlíkem Jeseník – Praha do služby. Z Dolní Lipky jsme pokračovali do Hradce Králové, odkud jsme během jízdy do pohraniční přechodové stanice Lichkov – Międzylesie, prováděli celní kontrolu v mezinárodním rychlíku R- 253. Na místě si mohli na tu dobu zavzpomínat pamětníci Láďa Brůha, Jarda Felcman, Jaromír Vacek, Jirka Panuš, Karel Štěpán, Rosťa Bittner a také po trase přistupující Standa Synek, Helča Nožková či Jirka Novoselský, kteří jsou členy či příznivci našeho klubu.

Ladislav Brůha, místopředseda VKCV

 

Náhledy fotografií ze složky 150. výročí Moravské pohraniční dráhy